Til lykke med Billund Lufthavns flotte resultat: Et overskud på 58,7 mio.kr. i 2016, hvilket er det bedste i lufthavnens mere end 50-årige historie. Også til lykke med den anden rekord: 3,1 mio. passagerer i 2016. Billund Lufthavn er i den grad med til at udvikle de nære kommuner: Billund og Vejle, men også store dele af Vest-Danmark – både erhvervs- og turistmæssigt.

Til sammenligning er Billund Lufthavn passager-mæssigt ca. 20 gange så stor som nabolufthavnen i Karup, som kører/flyver med underskud. Karup Lufthavn har 9 ejerkommuner. Iflg. Vejle Amts Folkeblad den 14/12-2016 har Ikast-Brande kommune i løbet af de seneste 4 år indskudt mere end 2 mio.kr. i driften af lufthaven ved Karup. Gad vide, hvad de store ejerkommuner Herning, Holstebro, Silkeborg, Viborg m.fl. har indskudt i driften af Karup Lufthavn??

Folkevalgte politikere i Vejle kommune, som er største aktionær i Billund Lufthavn, må hele tiden lægge sig i selen for at påvirke landspolitikere og spørge dem, hvorfor Billund Lufthavn er den eneste internationale lufthavn i Nord-Europa, som hverken har motorvejstilkørsel eller direkte togforbindelse. Som rådgiver/tidl. ejendomsmægler ved jeg, at infrastruktur er vigtig for at vækste.

Også folkevalgte politikere fra de øvrige kommuner – Billund, Kolding, Fredericia, Hedensted, Horsens, Skanderborg og Ikast-Brande - som er aktionærer i Billund Lufthavn, må anstrenge sig for at påvirke landspolitikere, sådan at Billund Lufthavn snarest muligt får både direkte togforbindelse og motorvejstilkørsel – til gavn for både passagerer, arbejdspladser i lufthavnen og alle ejerkommuner.

23/3-2017